دکتر مجتبی مقصودی

دانشیار رشته علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی


دانشیار رشته علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

گزارشی از همایش ملی فضای مجازی و سیاست‌

جمعه, ۱۳ آبان ۱۳۹۰، ۰۶:۰۲ ب.ظ

 همایش ملی فضای مجازی و سیاست

منبع: همشهری آنلاین، جمعه 13 آبان 1390دکتر حمید رضا ضیایی پرور  

کنفرانس ملی فضای مجازی و سیاست با حضور 25‌‌ استاد برجسته ارتباطات و علوم سیاسی و 200 کارشناس این حوزه، روز پنجشنبه در تالار استاد شهریار دانشگاه آزاد اسلامی تبریز برگزار شد.  

به گزارش خبرنگار همشهری در این کنفرانس یکروزه که به همت انجمن علوم سیاسی ایران و گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد تبریز برگزار شده بود،‌ استادانی همچون دکتر مهدی محسنیان‌راد، دکتر محمود سریع‌القلم، دکتر سیدحسین سیف‌زاده، دکتر احمد نقیب‌زاده، دکتر قاسم افتخاری و دکتر محسن مدیر شانه‌چی سخنرانی کردند.  

در نخستین پانل تخصصی این کنفرانس، دبیر علمی این کنفرانس اظهار داشت: 170مقاله به دبیرخانه کنفرانس واصل شده که 25‌عنوان از آنها به‌صورت شفاهی ارائه می‌شود.  

  دکتر جعفر جمشیدی‌راد با اشاره به تأثیر فضای مجازی در عرصه سیاست و عصر انفجار اطلاعات و مباحثی همچون جنگ نرم، یادآور شد: معمولا یکی از مولفه‌های جنگ‌نرم و قدرت نرم رسانه‌ها، اطلاعات و ارتباطات ابزاری است؛ از این‌رو فضای مجازی عملا بستر اتفاق و رخداد قدرت نرم در میان ملل و جوامع مختلف دنیاست.  

در ادامه دکتر صادق ملکی آوارسین، رئیس دانشگاه آزاد واحد تبریز ‌ عدم ‌به‌کارگیری عقلانیت و سیاست را عامل بروز مشکل دنیای سیاسی کنونی دانست و اظهار داشت:ضرورت دارد حضور نگاه‌های سیاسی در فضای مجازی مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد چرا که اینترنت هم‌اکنون در مناطق مختلف شهری و روستایی نفوذ کرده و مخاطب گسترده‌ای دارد که اگر در این عرصه حضور کمرنگ داشته باشیم دیگران این فضا را از آن خود کرده و جوانان کشور را به انحراف خواهند کشاند.  

دکتر مجتبی مقصودی، رئیس انجمن علوم سیاسی ایران‌ نیز گفت: با توجه به فشردگی زمان و مکان و شفاف‌شدن اطلاع‌رسانی، حضور در فضای مجازی الزاماتی دارد که درک تحولات عرصه‌های جهانی، پاسخگویی اثربخش و دوری از اقدامات انفرادی و رو‌آوردن به کار جمعی از جمله این الزامات است.  

دکتر مهدی محسنیان‌راد، استاد برجسته ارتباطات ایران و صاحب‌نظریه بازار پیام نیز در مقاله خود به بررسی 3 نسل شبکه‌های اجتماعی در ایران و جهان پرداخت و تأکید کرد: شبکه اجتماعی معاصر ایران عملا از 3 پاره شبکه تشکیل شده که حاوی اقلیت شبکه نسل اول، اکثریت شبکه نسل دوم و اقلیت نسل سوم است. وی در توصیف وضعیت فضای سایبر چند دهه آینده ایران، آن را مشابه وضعیت بازارهای سنتی مشرق زمین دانست و آن را بازار پیام نامید که در آن هر فروشنده‌ای به‌عنوان کاربر فضای سایبر کالای خود را در این بازار عرضه می‌کند. دکتر محسنیان‌راد تشکیل بازار پیام را شکل‌گیری بزرگ‌ترین تکثر رسانه‌ای ایران در طول تاریخ نامید.  

دکتر محمود سریع‌القلم، استاد دانشگاه شهید بهشتی نیز اظهار داشت: به میزانی که مردم یک کشور در معرض تفاوت‌ها از طریق منابع متعدد فضای مجازی قرار می‌گیرند به همان میزان اختیار شکل دادن به افکار و تلقیات خود را پیدا می‌کنند و فضای مجازی کار شکل‌دهی به افکار عمومی از طریق بنگاه‌های اطلاع‌رسانی دولتی را در جهان سخت کرده است.  

دکتر احمد نقیب‌زاده، استاد دانشگاه تهران نیز اظهار داشت: در شبکه مجازی هزاران چهره و ایده و الگو در پرده تصویر، می‌نشیند و انسان‌ها می‌پندارند که در انتخاب آزاد هستند در حالی که معیارها و ارزش‌های جدیدی که هیچ‌کدام با واقعیت زندگی ارتباطی ندارند آنها را به سوی خاصی هدایت می‌کنند.در این کنفرانس اعلام شد که اکنون 2‌میلیارد نفر از مردم دنیا دسترسی به اینترنت دارند و پربازدید کننده‌‌ترین وب‌سایت‌های دنیا، شبکه‌های اجتماعی مجازی هستند که امکان کندوسازی میان کاربران را فراهم می‌کنند، به طوری که این شبکه‌ها توانسته‌اند تأثیرات فراوانی بر زندگی اجتماعی و لایه‌های مختلف حیات بشری بگذارند؛ بهترین نحوه کنترل این شبکه‌ها نیز استفاده از ظرفیت‌های آنها به‌منظور دفاع از منافع ملی کشور است. در 3 پانل تخصصی دیگر نیز استادان علوم ارتباطات و علوم سیاسی درباره جنگ نرم در فضای شبکه‌های اجتماعی مجازی و نقش فضای مجازی در بیداری اسلامی و تحولات روز دنیای غرب از جمله جنبش اشغال وال‌استریت به بحث و تبادل نظر پرداختند.  

در پایان این کنفرانس از مقام علمی اساتید برجسته کشور از جمله دکتر قاسم افتخاری، دکتر یحیی صلاحی و دکتر سیدحسین سیف‌زاده تجلیل شد.  

  منبع: همشهری آنلاین، جمعه 13 آذر 1390