دکتر مجتبی مقصودی

دانشیار رشته علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی


دانشیار رشته علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

در تجلیل دکتر مدیر شانه چی  

با سلام و درود خدمت دوستان، عزیزان فرهیختگان و دانش پژوهان، به ویژه خدمت دوست و همکار عزیزجناب آقای دکتر مدیرشانه چی

 

وضعیت دو احساسی امروز: امروز دچار دو احساسی یا Ambovalace( توامان بیم و امید)  هستم. از یک طرف خوشحال و مسرور از اینکه آقای دکتر مدیرشانه چی پس از دوره ای تلاش، مجاهدت علمی و کوشش های آموزشی به افتخار بازنشستگی نائل شده اند و کمی استراحت خواهند کرد و مجال و آرامشی خواهند یافت، و از طرفی دچار بیم هست. بیم از این منظر که چرا زود بازنشسته شدند و چرا از ظرفیت های ایشان بیشتر بهره برداری نشد و بر سر این دریای تجربه و دانش چه خواهد آمد و چگونه دانشجویان باید از تجربه و علم بهره ببرند.

خوشحالم از این قدرشناسی و دلنگرانم از بی پروایی و فراموشی روزگار و ایام! باید امیدوار باشیم جامعه با خادمان علمی خود رفتاری بهتر داشته باشد!

آشنایی ها و همکاری ها: گفته ها بسیار است، تلاش خواهم کرد بدور از افراط و تفریط به بیان برخی ویژگی ها، خصایل و ... بپردازم. افتخار آشنایی بنده با ایشان به حدود لیک ربع قرن برمی گردد. مقطعی دورادور و از نزدیک به حدود دو دهه قبل بر می گردد.

برخی همکاری های دکتر مدیر شانه چی با بنده عبارت است از:

- کمک به تدوین فصلی از کتاب تاریخ تحولات سیاسی- اجتماعی ایران با عنوان "احزاب دولتی در ایران"

- کمک در راه اندازی انجمن علوم سیاسی ایران به عنوان عضو هیئت موسس - راه اندازی شعبه خراسان انجمن -

در سفر به کابل و در مرکز بازشناسی اسلام و ایران در دهه ی ۱۳۷۰ که از سوی مرحوم کیومرث امیری اداره می شد و بالاخره در همه کارهایی که در مشهد داشته و داریم!!

صاحبنظری در حوزه ملی:  علیرغم تمرکز حضور و فعالیت های آموزشی در مشهد و استان خراسان، ایشان محدود به سطح استان نماند. تجربه نشان داده است در موارد متعددی حضور در استان ها و مناطق کوچک تر دایره ارتباطات و انتظارات را محدود و از وسعت نظر می کاهد، حال آنکه در مورد دکتر مدیر شانه چی چنین نشد. صاحبنظری در سطح ملی و دغدغه های ملی بوده اند. بدین لحاظ، تا حدودی می توان ادعا کرد رشته علوم سیاسی در استان خراسان تجلی و تجسم خود را در مدیرشانه چی یافت.

مسئولیت شناسی مدنی، علمی و حرفه ای: -  عضو هیئت موسس انجمن علوم سیاسی ایران و از موسسین اصلی شعبه خراسان انجمن -  مترجمی زبردست   

ویراستاری شاخص: روان نویسی، گویا نویسی و.... ویراستار شاخص - ترجمه های ماندگار ( ایران بین دو انقلاب) -  پرکار و تلاشگر و لحظه ای از تکاپو باز نایستاد - در بحث اصلاح سرفصل ها ایشان از جمله فعالین این عرصه و حامی در جریان مخالفت با سرفصل های فرمایشی بود. 

انسانی با تعلقات ایران گرایانه و وطن دوستانه فراتر از مرزهای سرزمینی، بلکه در گستره ی ایران فرهنگی و  تعلق خاطر به حوزه تمدنی ایرانی و ایران فرهنگی(کتاب ها، مقالات و ترجمه ها و تدریس در دانشگاه های افغانستان) 

دارای آثار شاخص، جدی و اثر گذار در حوزه تاریخ معاصر ایران، جامعه شناسی سیاسی ایران، احزاب سیاسی و دموکراسی، - تعلق خاطر به دموکراسی و استقرار و تقویت آن در ایران از طریق مدنی ..... تعدادی از آثار در مورد دموکراسی و مردم سالاری دینی، احزاب، جامعه مدنی و توسعه سیاسی در ایران است 

صبغه رئال- عینی و کاربردی اکثر مطالعات و آثار .... 

اجتناب از برج عاج نشینی های عالمانه

  اجتناب از اپوزیسیون بودگی و دولتی شدن....

نگاه انتقادی به مباحث و موضوعات از دریچه ی یک استاد و معلم   ذخیره ملی و علمی...

هنوز هم باید پای درس و کلاس های آقای دکتر نشست، هنوز باید از کتاب تاریخ معاصر ایران، آثار جامعه شناسی سیاسی، ترجمه ها و.... بهره برد.

ضمن تشکر از فرصت ارائه سخنرانی، امید است  آقای دکتر شانه چی همواره در زندگی شخصی و علمی و مدنی موفق و موید باشند