دکتر مجتبی مقصودی

دانشیار رشته علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی


دانشیار رشته علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

سیاست و حکومت در مالزی

يكشنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۰، ۰۵:۱۴ ب.ظ

تازه های نشر:    

  کتاب "سیاست و حکومت در مالزی" اثر پروفسور جایوم اناک در  320 صفحه توسط دکتر مجید خورشیدی و دکتر فخرالدین سلطانی به فارسی ترجمه و از سوی انتشارات سایه گستر در پاییز 1390 منتشر شده است.

کتاب در 16 فصل سازماندهی شده و نویسنده تلاش نموده تا چشم اندازی کلی از پیشینه تاریخی مردمان مالزی، دوران استعمار این کشور و نیز تحولات مربوط به تشکیل فدراسیون مالایا و در نهایت تاسیس فدراسیون مالزی ارایه نماید. کتاب پس از معرفی این تحولات، به ساختار فدراسیون، نظام پادشاهی، نظام پارلمانی و نیز نحوه تفکیک قوا در این کشور آسیایی پرداخته است.

در بخشهای دیگری از کتاب نحوه مدیریت تنوع قومی و چالشهای نظام سیاسی و مردم این کشور برای گردآوردن مردمانی با حداقل سه پیشینه نژادی، دینی و زبانی در یک هویت واحد، تشریح شده است. فصول پایانی کتاب به راهی که مالزی برای نیل به توسعه همه جانبه ظرف کمتر از 30 سال از کشوری فقیر، دور افتاده و مستعمره سابق، به کشوری با ثبات سیاسی و اقتصادی و تاثیر گذار در مسایل منطقه ای و حتی جهانی طی نموده اشاراتی دارد.    

    این کتاب در سال 2003 نوشته و بارها تجدید چاپ شده و مورد توجه بسیاری از دانشجویان در حال تحصیل به زبان انگلیسی در مالزی قرار گرفته است؛ همچنان که می تواند برای خوانندگان فارسی زبان منبع خوبی برای دریافت اطلاعات در خصوص سیاست و حکومت در یکی از کشورهای معروف به ببرهای آسیایی باشد.

نویسنده کتاب در دیباچه اختصاصی بر ترجمه فارسی پس از معرفی مختصری از کتاب، می نویسد: " اطمینان دارم که این متن ترجمه شده در مورد سیاست و حکومت مالزی به خوبی ساختار، عملکرد و فرآیندهای سیاست و حکومت در مالزی را به شما معرفی خواهد کرد. این متن مقدمه¬ای اساسی است که امیدوارم بهره کافی برای خوانندگان فارسی زبان که علاقه¬مند به شناخت بیشتر  مالزی، حکومت و مردم آن هستند، داشته باشد".  

نویسنده کتاب پروفسور جایوم اناک جوان از اساتید صاحب نام رشته علوم سیاسی در مالزی است. وی تحصیلات کارشناسی خود را در رشته اقتصاد سیاسی در دانشگاه اشویل در کارولینای شمالی، کارشناسی ارشد در رشته روابط بین الملل در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی و دکتری را در رشته مطالعات شرق دور در دانشگاه هال انگلستان به پایان برده است. او دارای بالغ بر بیست عنوان کتاب و دهها مقاله به زبانهای مالایی و انگلیسی در مجلات معتبر بین المللی می باشد. وی هم اکنون با درجه استادی، معاون تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم انسانی دانشگاه پوترای مالزی است.

نظرات  (۱)

  • محسن حنیفه
  • سلام استاد
    حدود یک ساعت هست که روی مقالات شما وقت گذاشتم و باز هم باید ساعت ها مطالعه کنم . ممنون که در مورد هر کتابی که معرفی می کنید توضیحات کلی اضافه می کنید.